Co dalej z tym zabytkiem kolei? Przyszłość drewnianego dworca w Wiśle Obłaźcu pod znakiem zapytania

KLM
Google Maps
Miłośnicy kolei skupieni wokół portalu Koleje Śląska Cieszyńskiego dążą do ocalenie drewnianego budynku dworcowego, jaki znajduje się na przystanku Wisła Obłaziec. Jego przyszłość stanęła pod znakiem zapytania. - Zabytkowy budynek dworca w Wiśle Obłaźcu powinien zostać zachowany jako unikatowa obecnie pamiątka techniki i jedyny taki obiekt na Śląsku Cieszyńskim - twierdzą pasjonaci kolei.

Obiekt dworcowy na przystanku kolejowym Wisła Obłaziec był jednym z dwóch drewnianych obiektów na linii kolejowej do Wisły Głębce. Jak przypominają miłośnicy kolei na Śląsku Cieszyńskim skupieni wokół portalu kolejcieszyn.pl, w latach 1928-1933 podczas budowy linii kolejowej do Głębiec drewniane budynki znalazły się tylko w Obłaźcu i Dziechcince. Ten w Dziechcince spłonął w 2000 r. Ostał się tylko ten w Obłaźcu.

Pasjonaci kolei przypominają, że choć był przebudowywany przez wiele lat to jego unikalny styl został zachowany. Ale teraz jego przyszłość stanęła pod znakiem zapytania.

- Linia kolejowa do Głębiec ma zostać zrewitalizowana do 2021 r., a w trakcie prac budowlanych ma powstać nowy przystanek kolejowy Wisła Jawornik przy ul. Ustrońskiej w pobliżu stacji paliw i centrum handlowego. Jednocześnie otwarty 10 lipca 1929 r. przystanek osobo-wy Wisła Obłaziec ma zostać zlikwidowany - wskazuje Maciej Dembiniok z Portalu Koleje Śląska Cieszyńskiego w piśmie do burmistrza Wisły Tomasza Bujoka.

Dodaje, że obiekt w Obłaźciu wprawdzie nie figuruje w rejestrze Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Katowicach, ale znajduje się w Gminnej Ewidencji Zabytków Miasta Wisły. Zaznacza, że konieczność jego zabezpieczenia i zachowania wydaje się być bezdyskusyjna.

Burmistrz Wisły w sprawie obiektu w Obłaźcu zwrócił się z pismami do PKP PLK SA i do Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków z prośbą o objęcie inwestycji na tej linii kolejowej nadzorem konserwatorskim.

Tymczasem Małgorzata Lazarewicz z biura zarządu PKP PLK SA poinformowała, że budynek w Obłaźcu nie jest zarządzany przez tę spółkę, ale przez PKP SA. Zastrzegła, że w planie rewitalizacji jest ujęte przesunięcie przystanku Wisła Obłaziec w kierunku Jawornika i zmiana nazwy na Wisła Jawornik. Ale rewitalizacja linii kolejowej nie obejmuje prac dotyczących budynku dworca w Obłaźcu.

Miłośnicy kolei zapowiadają dalsze działania w celu ocalenia obiektu w Obłaźcu.

Kryzys klimatyczny, kryzys demograficzny?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie