Linia tramwajowa w Cieszynie miała zaledwie 1793 metry długości. Była najkrótszą i najkrócej działającą w Monarchii Austro-Węgierskiej - tramwaje nad Olzą jeździły od 12 lutego 1911 roku do 4 kwietnia 1921 roku. Ale po blisko stu latach właśnie ta linia ma zmienić oblicze Cieszyna.
Projekt „Szlakiem cieszyńskiego tramwaju”, który zamierza realizować miasto we współpracy z Czeskim Cieszynem, zakłada wytyczenie szlaku tramwajowej linii, który po polskiej stronie wyznaczałaby szyna tramwajowa wkomponowana w nawierzchnię chodników. Wzdłuż niej mają znaleźć się punkty, w których znajdowały się przystanki tramwaju, a także gadżety i pamiątki nawiązujące do cieszyńskich tramwajów.
Ale najważniejszą zmianą jest wpisana w projekt przebudowa ul. Głębokiej, Zamkowej wraz z dawną strażnicą graniczną oraz Rynku.
Ul. Głęboka ma być deptakiem z prawdziwego zdarzenia. Z nową nawierzchnią, zniwelowanymi murkami (by ułatwić dojście do sklepów), bez barier architektonicznych za to z elementami małej architektury i zieleni, bez samochodów, ale z pierwszeństwem ruchu pieszych ma nawiązać do popularnych deptaków, na których w innych miastach koncentruje się życie rozrywkowo-handlowo-usługowe.
Swój wygląd zmieni ulica Zamkowa, przy której znajdzie się transgraniczne centrum informacji. Budynek dawnej strażnicy granicznej, ma zostać zniwelowany w taki sposób, by odsłonić więcej Wzgórza Zamkowego. Na jego dachu znajdzie się taras, na który będzie możliwe wejście z poziomu ul. Zamkowej. A poniżej budynku stanie replika tramwaju.
- To wynika z zaleceń konserwatorskich - tłumaczy Przemysław Major, wiceburmistrz Cieszyna. -Były koncepcje, by taki wagon stanął gdzie indziej, na przykład w rejonie Rynku, ale konserwator nie wyraził na to zgody - dodaje.
Wreszcie Rynek zyska nowy, bardziej uporządkowany wygląd - ujednolicone zadaszenia tzw. ogródków piwnych, ruch samochodowy ograniczony tylko do pojazdów z zaopatrzeniem, gustowne ławki, elementy zieleni w donicach, podświetlona fontanna - to nada temu miejscu nowy blask.
Prace ruszą od stycznia 2020 r. W projekcie budżetu jest 6 mln zł na przebudowę ul. Głębokiej, która zostanie zmodernizowana jako pierwsza. W drugim etapie prace będą trwały na ul. Zamkowej (koszt 2,2 mln zł , przebudowa strażnicy 7,8 mln zł). Trzecim etapem będzie modernizacja Rynku (6,7 mln zł). Prace mają potrwać do końca 2021 r. Cały projekt z wytyczonym szlakiem ma być gotowy w czerwcu 2022 r. Całkowity koszt to 24,2 mln zł.
CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?