Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Red Bull Air Race od A do Z – cz.2

red.
Najważniejsze hasła dotyczące najszybszej serii wyścigowej świata. Sprawdźcie część drugą: od L do Z:

L jak lotniska Red Bull Air Race
Począwszy od konstrukcji wieży lotniczej stojącej koło tymczasowego pasa startowego, przez tzw. “Race Club”, hangary dla samolotów, wszystko, co widzicie podczas wyścigu jest przywożone do miasta, w którym odbywa się impreza i tam następnie składane. Podczas każdego przystanku lotnisko tętni życiem. W hangarach trwa nieustanna praca nad samolotami. Na wieży w pełnym skupieniu pracuje dyrektor wyścigu, kontrola lotu oraz sędziowie. Piloci nerwowo kręcą się pomiędzy zabudowaniami, albo oczekują na start w kokpitach samolotów, które raz po raz startują lub lądują na pasie startowym. Po ceremonii wręczenia nagród wszystko jest pakowane do kontenerów i razem z samolotami wysyłane w dalszą drogę.

Ł jak Łukasz Czepiela
Pierwszy Polak w Red Bull Air Race. Pilot szybowcowy i samolotowy z Aeroklubu Poznańskiego jest pierwszym oficerem samolotu Airbus 320 w liniach WizzAir i członkiem kadry narodowej w akrobacji lotniczej. Startuje w Challenger Cup - rywalizacji, w czasie której uczestnicy przede wszystkim nabywają umiejętności i doświadczenia na torze wytyczonym przez napełnione powietrzem nylonowe pylony. W Polsce Łukasza zobaczymy w Gdyni (podczas zawodów challengera 26 lipca). Aby zostać sklasyfikowanym wśród najlepszych pilotów nowego pokolenia i walczyć o puchar Challenger Cup i nieograniczoną superlicencję pozwalającą na starty w klasie mistrzowskiej Red Bull Air Race, musi wziąć udział przynajmniej w trzech wyścigach sezonu 2014.

M jak mechanicy
Zespołowi technicy to wielkiej klasy specjaliści. Każdy z nich, wiedzę o samolocie pilota, z którym współpracuje ma w koniuszku małego palca. Każdy z nich reprezentuje także własne, indywidualne podejście do pracy. Jedni skupiają się na analizie komputerowych danych na temat parametrów pracy silnika, inni ustawiają je praktycznie „na ucho” i polegając na opinii pilota. Jednak wszyscy znają się na tym jak mało kto i to także dzięki nim oglądając zawody Red Bull Air Race, za każdym razem możemy być świadkami niezwykłego podniebnego spektaklu.

N jak niski przelot
W tym roku piloci Red Bull Air Race latają wyżej niż w latach poprzednich, jednak wciąż jest bardzo niski pułap – zaledwie 15 metrów. Fakt, że powietrzny tor pokonują z prędkością 370 km/h, a przeciążenia, jakich przy tym doświadczają wynoszą nawet 10G, nie pozostawia złudzeń, że zawodnicy walczący w Mistrzostwach Świata to najlepsi piloci w swojej klasie na świecie.

O jak ograniczenia
Latanie to wolność, ale w Red Bull Air Race najważniejsze jest bezpieczeństwo. Stąd wprowadzono ograniczenia prędkości na starcie i maksymalnych przeciążeń, jakie działają na pilotów w czasie podniebnego wyścigu.

P jak pomiar czasu
Podczas pierwszego przystanku w 2014 roku w Abu Dhabi w finałowym pojedynku zwyciężył obrońca tytułu mistrza świata, Paul Bonhomme z Wielkiej Brytanii, który pomimo tego, że wcześniej był wolniejszy, w finale pokonał Austriaka Hannesa Archa. Ich rywalizacja stała na ostrzu noża, a różnica w czasie ostatniego przelotu była bardzo mała (Bonhomme 56,439 s; Arch 56,776 s). Wyniki zawodów Red Bull Air Race podawane są z dokładnością do 1 tysięcznej sekundy. Do dyspozycji sędziów jest także sprzęt mogący zmierzyć jeszcze mniejsze różnice, wynoszące nawet jedną dziesięciotysięczną sekundy. W każdym wyścigu obsługuje go pięciu wyznaczonych do tego ludzi. Zegar uruchamia się i zatrzymuje, gdy nos samolotu przelatuje przez bramkę wyznaczającą początek i koniec toru. Całość zawiera szereg elementów zapasowych, takich jak kamery, czy transpondery pozwalające zmierzyć czas, nawet gdy inne sposoby zawiodą.

R jak rywalizacja podczas Red Bull Air Race
W klasie mistrzowskiej wszystko zaczyna się od kwalifikacji rozgrywanych na dzień przed pierwszym wyścigiem. Liczy się najlepszy czas. Wyniki sesji kwalifikacyjnej decydują o kolejności startu w dniu wyścigu. Podczas pierwszej fazy wyścigu głównego piloci rywalizują w parach. Sześciu zwycięzców oraz dwóch najszybszych przegranych awansuje do kolejnej rundy, gdzie startują indywidualnie. Czterech najszybszych pilotów półfinału wchodzi do finału, gdzie walczą między sobą o miejsca od 1 do 4.

S jak Sokoły
Pete McLeod przyrównał sokoły do samolotów biorących udział w Red Bull Air Race dlatego, że tak jak te ptaki, nie muszą być duże, aby pokazywać w locie swoją moc.

S jak samoloty
Samoloty wykorzystywane w Red Bull Air Race są wyjątkowo zwrotne w powietrzu i optymalnie aerodynamiczne. Przy ich projektowaniu zastosowano najnowocześniejsze technologie lotnicze. Muszą być jak najlżejsze, aby osiągać maksymalne prędkości, a jednocześnie wykazywać wyjątkową wytrzymałość, konieczną do znoszenia przeciążenia nawet 10 razy większego niż siła grawitacji. Te napędzane dysponującymi imponującą mocą silnikami maszyny są nadzwyczaj sterowne.

T jak „Thunderbolt”
W tym sezonie w rywalizacji liczą się przede wszystkim umiejętności pilotów. Na dalszy plan odchodzi technika, ponieważ dzięki zmianom w regulaminie szanse zostały wyrównane. Wszystkie zespoły dysponują dokładnie takimi samymi, specjalnie przystosowanymi do wyścigów, trzystukonnymi silnikami Thunderbolt firmy Lycoming.

U jak USA
Jak dotąd, najwięcej wyścigów odbyło się w USA. Mistrzostwa Świata Red Bull Air Race zawitały tam do pięciu miejsc: Monument Valley, San Diego, San Francisco, Detroit i Nowego Yorku. W sezonie 2014 do listy dodane zostaną Las Vegas i Fort-Worth.

W jak wyścigowy tor
W każdym z 8 przystanków w kalendarzu Red Bull Air Race na 2014 rok mamy do czynienia z innym torem. Ich cechą wspólną są elementy, które je wytyczają. Napełniane powietrzem, wrażliwe na rozerwanie poprzez najdelikatniejsze muśnięcie skrzydłem samolotu pylony tworzą powietrzne bramki, wyznaczające trasę przelotu dla wyścigowych maszyn. Aby pokonać ją bezbłędnie, piloci muszą wykazać się niezwykłym refleksem, umiejętnościami pilotażu oraz niebywałą wytrzymałością na przeciążenia.

Z jak zespół
Dobry zespół jest jak dobrze naoliwiona maszyna. Każdy członek teamu ma w nim swoje zadanie. Koordynator dba o organizację i dobre warunki pracy dla wszystkich. Główny technik utrzymuje samolot w powietrzu i dba o jego osiągi. Zadaniem pilota jest latać i wygrywać.

ZOBACZ: Red Bull Air Race od A do Z, cz.1

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Red Bull Air Race od A do Z – cz.2 - Dolnośląskie Nasze Miasto

Wróć na dolnoslaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto