MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Podpisali!

TOMASZ WOLFF
Umowa na budowę ekspresówki została w końcu podpisana.  WOJCIECH TRZCIONKA
Umowa na budowę ekspresówki została w końcu podpisana. WOJCIECH TRZCIONKA
Jeszcze w tym miesiącu rozpoczną się pierwsze prace przy budowie drogi ekspresowej z Bielska do Cieszyna. Poprawianie istniejącej szosy od stolicy Podbeskidzia do Cieszyna, a w niektórych miejscach budowanie jej od ...

Jeszcze w tym miesiącu rozpoczną się pierwsze prace przy budowie drogi ekspresowej z Bielska do Cieszyna. Poprawianie istniejącej szosy od stolicy Podbeskidzia do Cieszyna, a w niektórych miejscach budowanie jej od podstaw, rozpocznie się od prawie 7-kilometrowego odcinka ze Skoczowa do Cieszyna. Przed kilkoma dniami w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych podpisała umowę na jego wykonanie z konsorcjum Dromex - Ferrovial Agroman, które wygrało międzynarodowy przetarg.
- To ogromnie ważna dla województwa śląskiego droga. Połączy nie tylko Bielsko z Cieszynem, ale i Katowice z przygranicznym miastem ? skomentował podpisanie umowy wojewoda śląski Lechosław Jarzębski.

Budowa ekspresówki rozpoczęła się kilkanaście lat temu. Kiedy w 1987 roku oddano do użytku drogowe przejście graniczne w Cieszynie wraz z mostem granicznym przez rzekę Olzę o długości 760 metrów (był wówczas najdłuższym tego typu obiektem w Europie), nikt nie przypuszczał, że doprowadzenie inwestycji do szczęśliwego finału zajmie tak dużo czasu. Wprawdzie w pierwszej połowie lat 90. powstał węzeł drogowy Pastwiska, od którego wykonano dwujezdniowy odcinek drogi do węzła Krasna, ale w 1997 roku prace stanęły. Brak pieniędzy w kasie państwa sprawiał, że inwestycja cały czas była odkładana na później. Dzisiaj z pomocą przyszła Unia Europejska, która w ramach programu ISPA wyłożyła na drogę 103 miliony euro. Państwo da kolejne 50 milionów.

Budowa prawie 7-kilometrowego odcinka będzie kosztować 21 milionów euro. Dromex ma na jego wykonanie 26 miesięcy. Między Cieszynem i Skoczowem przy okazji budowy drogi powstanie kilka nowych wiaduktów, przejazdów gospodarczych i kładek dla pieszych. Największe wyzwanie czeka wykonawcę w Ogrodzonej. Plany przewidują wybudowanie we wsi estakady w ciągu drogi ekspresowej. O trudności zadania świadczyć mogą wymiary planowanego obiektu: długość 313 metrów i szerokość 28 metrów. Przeprawa będzie się opierać na ośmiu przęsłach.

Z materiałów dostarczonych nam przez Dromex wynika, że budowa drogi ekspresowej pociągnie za sobą także konieczność przebudowy urządzeń i obiektów infrastruktury technicznej oraz przebudowy istniejących dróg lokalnych w Międzyświeciu i Ogrodzonej. Po zakończeniu prac, obecny odcinek drogi krajowej nr 1 Skoczów - Cieszyn będzie pełnić funkcję drogi wojewódzkiej.

Ekspresówka z Bielska do Cieszyna będzie posiadać dwie jezdnie, po dwa pasy ruchu z pasem awaryjnym, które będą rozdzielone zielenią z barierami sprężystymi. Całość ma być gotowa w 2005 roku.

od 7 lat
Wideo

Od dzisiaj kierowcy Ubera i Bolta muszą mieć polskie prawo jazdy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na cieszyn.naszemiasto.pl Nasze Miasto