Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

GDDKiA negatywnie zaopiniowała zamiar podniesienia stawek opłat za przejazd autostradą A4. Niestety, nie może tego zabronić

Anna Dziedzic
Anna Dziedzic
W Polsce pobieraniem opłat zajmują się trzej prywatni koncesjonariusze: Stalexport Autostrada Małopolska, Autostrada Wielkopolska i Gdańsk Transport Company oraz państwowa GDDKiA.


Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
W Polsce pobieraniem opłat zajmują się trzej prywatni koncesjonariusze: Stalexport Autostrada Małopolska, Autostrada Wielkopolska i Gdańsk Transport Company oraz państwowa GDDKiA. Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Arkadiusz Gola, Marzena Bugała, P. Świderski,
Nie po raz pierwszy Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad negatywnie opiniuje wniosek koncesjonariusza autostrady A4 między Katowicami i Krakowem. Chodzi o zamiar podniesienia stawek za przejazd A4 zgłoszony przez Stalexport Autostradę Małopolską. GDDKiA uważa, że podwyżka jest niezasadna i negatywnie wpłynie na poziom bezpieczeństwa na drogach. Stalexport wcale nie musi stosować się do tej opinii. Postępowanie w tej sprawie zapowiada prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Sprawdzi czy SAM nie nadużył pozycji dominującej w tej kwestii.

Stalexport zapowiedział podniesienie stawek za przejazd A4

Wczoraj informowaliśmy, że Stalexport Autostrada Małopolska zamierza podnieść opłaty za przejazd administrowanym przez siebie odcinkiem autostrady A4 między Katowicami i Krakowem. Podwyżka jest spora, bo przy płatności gotówką przejazd 60 kilometrów autem osobowym z Katowic do Krakowa to koszt 30 złotych. Tymczasem za przejazd 152 km autostrady A1, także na koncesyjnym odcinku między Toruniem i Gdańskiem (węzeł Nowa Wieś-Rusocin) – ten sam kierowca zapłaci… także 30 zł, choć pokona ponad dwukrotnie dłuższy dystans. Taniej ma być przy płatności automatycznej.

INFRASTRUKTURA BUDOWA DRÓG, ZOBACZ KONIECZNIE

GDDKiA: Podwyżka niezasadna i wpłynie na bezpieczeństwo na drogach

Wniosek już negatywnie zaopiniowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

- W ocenie GDDKiA wzrost ten jest niezasadny oraz uderzający bezpośrednio w kierowców i transport samochodowy. Może też wpłynąć na poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego na trasach lokalnych – argumentują przedstawiciele GDDKiA.

GDDKiA nie ma jednak realnych uprawnień do wpływania na decyzje związane ze zmianami stawek opłat, jeżeli są one zgodne z postanowieniami umowy koncesyjnej.

- Zwrócimy się do koncesjonariusza z prośbą o rozważenie wszystkich okoliczności, które mogłyby wpłynąć na zmianę propozycji w zakresie podwyższenia stawki opłat za przejazd – czytamy w oświadczeniu GDDKiA.

Według GDDKiA, autostrada A4 jest strategiczną trasą łączącą Polskę z Ukrainą. W sytuacji trwającej od 24 lutego 2022 r. wojny na terenie Ukrainy, zasadne byłoby co najmniej wstrzymanie się z planowaną podwyżką do momentu ustabilizowania się sytuacji politycznej w tym kraju. Należy wziąć pod uwagę wszystkie efekty, które może przynieść planowane podwyższenie opłat.

- Jednym z nich jest przeniesienie części ruchu na drogi alternatywne do autostrady A4. Wyższe koszty przejazdu mogą zachęcić kierowców np. pojazdów ciężkich, do omijania autostrady i korzystania z obciążonych już ruchem dróg lokalnych. To wiąże się natomiast ze spadkiem poziomu bezpieczeństwa zarówno samych kierowców, jak i innych uczestników ruchu, a także mieszkańców okolicznych miejscowości. Stoi również w sprzeczności z rolą, jaką mają pełnić autostrady w systemie komunikacyjnym kraju – piszą w oświadczeniu przedstawiciele GDDKiA.

OTO, ILE PŁACIMY ZA PRZEJECHANIE KILOMETRA RÓŻNYCH PŁATNYCH ODCINKÓW AUTOSTRAD

W ubiegłym roku sytuacja była niemal identyczna

Niemal identyczne stanowisko GDDKiA przedstawiła w ubiegłym roku, gdy Stalexport zadeklarował podniesienie stawek za przejazd A4 od lipca. Oczywiście nowe stawki i tak weszły w życie. Należy więc podejrzewać, że podobnie będzie i tym razem.
Tymczasem stawki opłat za przejazd autostradami zarządzanymi przez GDDKiA od lat pozostają niezmienione. GDDKiA zarządza dwoma płatnymi odcinkami autostrad A4 i A2. Opłaty są tam pobierane automatycznie z pomocą systemu e-TOLL. Stawki zostały tam ustalone rozporządzeniem Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z 25 kwietnia 2012 r.
Za pobór opłat na tych odcinkach, od 1 lipca 2020 r., odpowiada Szef Krajowej Administracji Skarbowej.

Sieć dróg szybkiego ruchu na terenie naszego kraju liczy obecnie 4 886,6 km. W skład tego wchodzi 1 799,7 km autostrad oraz 3 086,9 km dróg ekspresowych. Opłaty obowiązują na niektórych odcinkach autostrad zarządzanych przez GDDKiA: A2 Konin - Stryków oraz A4 Wrocław - Sośnica (łącznie 261,4 km), a także na trzech odcinkach koncesyjnych. Te odcinki to wspomniane A4 Katowice – Kraków, A1 (Amber One) Toruń – Gdańsk i odcinek Konin - Świecko (z wyłączeniem odcinka pomiędzy węzłami Poznań Zachód i Poznań Wschód).

UOKIK przyjrzy się podwyżkom

Postępowanie w sprawie tej podwyżki zapowiedział też Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

- Wszcząłem postępowanie wyjaśniające w tej sprawie. Zwrócimy się o wyjaśnienia do zarządcy autostrady A4, przede wszystkim po to, aby zweryfikować czy nie mamy do czynienia z nadużywaniem pozycji dominującej poprzez stosowanie cen nadmiernie wygórowanych. W pierwszej kolejności chcemy się dowiedzieć między innymi, jakie są przyczyny dokonywanej podwyżki. Jak przedsiębiorca ustala ceny obecnie i jak realizował to w przeszłości, a także w jaki sposób zakres realizowanych prac remontowych wpływa na poziom cen oraz świadczonych usług - mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Jak tłumaczy, zgodnie z prawem antymonopolowym nie jest zabronione posiadanie przez przedsiębiorcę pozycji dominującej. Niedozwolone jest jednak jej nadużywanie. Oznacza to, że podmiotom posiadającym istotny udział w rynku i znaczną przewagę nad swoimi konkurentami, kontrahentami i konsumentami wolno mniej niż mniejszym firmom. Zabronione jest np. np. przeciwdziałanie ukształtowaniu się warunków niezbędnych do powstania bądź rozwoju konkurencji, stosowanie niejednolitych warunków umów czy cen nadmiernie wygórowanych. UOKIK zwróci się o wyjaśnienia do zarządcy autostrady, przede wszystkim aby zweryfikować czy nie mamy do czynienia z cenami nadmiernie wygórowanymi.

Postępowanie wyjaśniające zawsze prowadzone jest w sprawie, a nie przeciwko przedsiębiorcy. Po otrzymaniu wyjaśnień i ich analizie będzie można stwierdzić, czy może występować w tym przypadku nadużywanie pozycji dominującej.

Już raz UOKIK nałożył milionową karę na SAM

- Warto przypomnieć, iż UOKiK stawał już w obronie kierowców płacących za przejazd autostradą A4. W 2008 roku wydaliśmy decyzję w sprawie pobierania przez spółkę Stalexport Autostrada Małopolska pełnej opłaty w sytuacji permanentnego remontu i obniżenia standardu przejazdu. Wówczas na przedsiębiorcę została nałożona finansowa w wysokości 1,3 mln zł i co ważne, decyzję potwierdziły sądy kolejnych instancji - dodaje prezes Chróstny.

W wydanej w kwietniu 2008 r. decyzji stwierdzono, że spółka Stalexport Autostrada Małopolska nie miała prawa pobierać pełnej opłaty za przejazd autostradą, która nie spełniała w całości standardu tego typu drogi. Trwające od stycznia do września 2007 roku prace remontowe na odcinku jezdni spowodowały znaczne utrudnienia w ruchu. W szczytowym momencie na blisko 1/3 długości trasy pomiędzy punktami poboru opłat występował ruch dwukierunkowy na jednej jezdni, a w konsekwencji czas przejazdu znacznie się wydłużył. Na Stalexport Autostradę Małopolską została nałożona kara finansowa w wysokości 1,3 mln zł.

Nie przeocz

Zobacz także

Musisz to wiedzieć

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na cieszyn.naszemiasto.pl Nasze Miasto