Czym zastąpić cukier? Najlepsze naturalne słodziki oraz szkodliwe sztuczne zamienniki sacharozy, których lepiej unikać

Anna Rokicka-Żuk
Anna Rokicka-Żuk
Cukier to składnik spożywany obecnie w nadmiarze, co przyczynia się do rozwoju współczesnych chorób. Zastępując go niskokalorycznymi lub bezkalorycznymi słodzikami warto wybierać jednak te uznawane za najzdrowsze. Problem jednak w tym, że nie wszystkie dopuszczone do użytku zamienniki cukru stołowego są w pełni bezpieczne dla zdrowia lub nie budzą obaw ekspertów. Część takich dodatków do żywności to związki o kontrowersyjnej opinii, przez co ich spożywanie bywa odradzane. Sprawdź, które słodziki wybierać, a których najlepiej unikać! Mae Mu/unsplash.com
Cukier nie cieszy się dobrą reputacją i coraz więcej osób zastępuje go innymi środkami słodzącymi. Na temat zamienników cukru panuje jednak tak wiele sprzecznych opinii, że trudno wywnioskować, które z nich są najlepsze, a które szkodliwe. Sprawdź, co na temat popularnych substytutów sacharozy mówią naukowcy i lekarze – i które z nich są najbardziej polecane.

Dlaczego sacharoza jest niezdrowa?

Sacharoza, czyli cukier stołowy, to naturalny składnik produktów roślinnych, głównie owoców. Spożywana w takiej postaci, a zwłaszcza w niewielkich ilościach, ma neutralny wpływ na zdrowie, a nawet wspomaga organizm w sytuacjach wzmożonego wysiłku fizycznego i psychicznego.

Problem w tym, że cukier w postaci oczyszczonej jest wszechobecnym i stosowanym w nadmiarze składnikiem współczesnej żywności. W rzeczywistości tzw. dodane cukry znajdują się w składzie ok. 70 procent wszystkich produktów na sklepowych półkach! Dlaczego? Bo poprawia smak surowców, które na skutek przetwarzania straciły większość swoich naturalnych walorów. Razem z solą i tłuszczem stanowi trio będące tanim wypełniaczem żywności. W takim towarzystwie sprawia, że produkty wydają się smakowite, co wynika ze specyficznego działania na mózg. Gdy dodać do tego wzmacniacze smaku i/lub spożywcze kwasy, otrzymuje się kombinację stymulującą kubki smakowe. Taką żywność trudno przestać jeść, działa ona również uzależniająco.

Spożywanie nadmiaru cukru jest niezdrowe i przyczynia się do nadwagi i otyłości oraz wielu chorób rozwijających się na tle zapalnym. Organizm przestaje sobie radzić z jego przetwarzaniem, co skutkuje zaburzeniami metabolicznymi i prowadzi do rozwoju insulinooporności, a w jej konsekwencji – do rozwoju cukrzycy typu 2.

Dowiedz się więcej na temat:

Nadmierny poziom cukru we krwi uszkadza białka budujące komórki i tkanki organizmu, nasilając stres oksydacyjny w ustroju i przyczyniając się do przyspieszonego starzenia. To warunki, w których szybciej rozwijają się choroby cywilizacyjne. Nadmiar cukru w diecie zaburza ponadto regulację apetytu i nastroju oraz prowadzi do próchnicy, stłuszczenia wątroby i miażdżycy, która jest przyczyną występowania chorób układu krążenia.

Polecamy również:

Cukier w diecie

Gdy biały cukier stał się „wrogiem numer jeden” we współczesnej dietetyce, zapanowała moda na diety bezcukrowe i niskowęglowodanowe. Wcześniej na celowniku były tłuszcze, co zaowocowało modą na diety niskotłuszczowe. Jednak eliminacja z menu większości węglowodanów (podobnie jak i tłuszczów) jest niezdrowa, a całkowite pozbawianie diety cukru – wcale nie wymagane!

Gdy cukry zapewniają w diecie do 10 procent dziennych dawek energii (i najlepiej pochodzą z naturalnych), mogą stanowić normalny i nieszkodliwy składnik jadłospisu. Niestety, w menu zapewniającym ok. 2000 kcal dziennie to dawka zapewniająca jedynie 200 kcal, co odpowiada porcji 50 g – czyli 10 łyżeczkom cukru. Taką ilość zapewniają już jednak zaledwie 2 szklanki słodkiego napoju, a przecież cukry występują też w pieczywie, wędlinach, przetworach mlecznych i warzywnych, niekoniecznie słodkich przekąskach, a także w gotowych daniach czy fast foodzie. Dodatkowo często jemy jeszcze przetwory owocowe i słodycze, a wiele osób pochłania litry słodkich napojów dziennie!

Czytaj także

Czym zastępować cukier stołowy?

W trosce o figurę i zdrowie wiele osób zastępuje cukier jego substytutami w postaci sztucznych i naturalnych słodzików, dodając je do napojów, posiłków i domowych wyrobów. Na rynku dostępnych jest wiele rodzajów substytutów cukru, z których nie wszystkie są bezkaloryczne czy niskokaloryczne. Popularne są bowiem również naturalne dodatki słodzące, które oprócz cukrów pochodzących z roślin zawierają też składniki korzystne dla zdrowia, jak np. antyoksydanty, składniki mineralne i prebiotyki, czyli związki odżywiające korzystną mikroflorę jelitową. Przykłady to miód, syrop z agawy czy klonowy, melasa i cukier kokosowy.

Czy jednak sięganie po dietetyczne słodziki ma jednak sens i które z nich są najbardziej polecane, a które odradzane? Doniesień na ich temat przybywa i pomimo niezłomnej postawy wielkich koncernów broniących praw do stosowania szkodliwych substancji w swoich wyrobach coraz częściej mówi się o niekorzystnym działaniu powszechnie stosowanych dodatków.

Sprawdź, które słodziki są obecnie na „TAK”, a które – na „NIE”!

ZOBACZ: Czy opodatkowanie cukru to dobry pomysł?

Wideo

Materiał oryginalny: Czym zastąpić cukier? Najlepsze naturalne słodziki oraz szkodliwe sztuczne zamienniki sacharozy, których lepiej unikać - Strona Zdrowia

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3