Co dzieje się z organizmem, gdy jemy kiszone buraki? To prawdziwy staropolski superfood!

Redakcja
Poznaj zalety jedzenia kiszonych buraków --->
Poznaj zalety jedzenia kiszonych buraków --->pixabay.com
Dodaj komentarz:
Udostępnij:
Znacie z pewnością kiszone ogórki czy kiszoną kapustę. Znane od stuleci kiszonki znów zyskują na popularności. Procesowi kiszenia poddaje się coraz więcej warzyw, w tym buraki. Jest kilka ważnych powodów, dla których warto je jeść. Nasz organizm będzie wdzięczny, sprawdź, dlaczego.

Buraki ćwikłowe rolnicy uprawiali w 2021 roku na powierzchni 6 156,04 ha. Liczba ta nie uwzględnia przydomowych ogródków. Zbiory buraków w tym roku GUS szacuje na 239 tys. ton. Ponownie zachęcamy do sięgania po polskie warzywa!

Dlaczego warto jeść buraki? Takie są korzyści dla organizmu

Zalety jedzenia kiszonych buraków prezentujemy na kilku slajdach:

Buraki jemy na kilka sposobów. Młode liście jako botwinka trafia do zup i sałatek. Najpopularniejszy jest czerwony barszcz. Część z nas przygotowuje z buraka kotlety, piecze go albo wyciska sok. Zamykamy je także w słoikach jako buraczki tarte.

Buraki ćwikłowe i ich wartości odżywcze

Burak ćwikłowy ma mnóstwo korzystnych dla naszego organizmu właściwości. To warzywo zawdzięcza je przede wszystkim dużej zawartości antocyjanów i flawonoidów (betanina i cholina). Tym barwnikom przypisuje się właściwości zapobiegające rozwijaniu się nowotworów.

To też może Cię zainteresować

"Według danych USDA (Departament Rolnictwa Stanów Zjednoczonych) zawartość betaniny w buraku wynosi 128,7 mg/100 g, natomiast choliny 6 mg/100 g", podaje Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej.

Ponadto burak ćwikłowy zawiera dość duże ilości potasu (348 mg w 100 g produktu jadalnego). Inne składniki mineralne, choć w mniejszych ilościach to wapń (41 mg/100 g) oraz fosfor i magnez (17 mg/100 g). Witaminy C w korzeniu buraka ćwikłowego jest 10 mg/100 g, wskazuje NCEŻ.

Jak ukisić buraki ćwikłowe?

Składniki. Potrzebujemy buraków (np. 1,5 kg), 2-3 ząbki czosnku, które kroimy na mniejsze kawałki, po 1 liściu laurowym do słoika, 3 ziarenka pieprzu do słoika, 1,5 łyżeczki soli na 1 l wody.

Wykonanie. Umyte i obrane buraki (obieramy możliwie jak najcieniej) kroimy na kawałki i razem z dodatkami (pieprz, liść, czosnek) wkładamy do słoików. Zalewamy wodą wymieszaną z wodą tak, by buraki były pod powierzchnią. Dociskamy buraki, by pozostawić jak najmniej powietrza.

Zakręcamy słoiki i o zostawiamy na kilka dni. Gdy zacznie robić się piana, znaczy, że proces fermentacji ruszył. Teraz na minimum 3 tygodnie odstawiamy słoiki z kiszonymi burakami w chłodniejsze miejsce (ok. 10 stopni).

Źródła: Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej, Polska Smakuje

Mięsożerni mężczyźni bardziej szkodliwi

Wideo

Materiał oryginalny: Co dzieje się z organizmem, gdy jemy kiszone buraki? To prawdziwy staropolski superfood! - Strefa Agro

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie