18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Cieszyńskie tramwaje mają sto lat. Zobacz jak wspominają je mieszkańcy

Łukasz Klimaniec
W sobotę12 lutego pasjonaci uczczą stulecie uruchomienia linii. To gratka dla mieszkańców, ale także turystów.

Dokładnie sto lat temu, 12 lutego, w Cieszynie została uruchomiona linia tramwajowa. Miała zaledwie 1793 metry długości. Była najkrótszą i najkrócej działającą w Monarchii Austro-Węgierskiej - tramwaje nad Olzą jeździły od 12 lutego 1911 roku do 4 kwietnia 1921 roku. Mimo to w Cieszynie nadal pamiętają o tym fakcie.

- W skali Europy to była wyjątkowa linia ze względu na swoją długość i okres działania. Poza tym, tramwaj łączył Cieszyn. I to właśnie chcemy przypominać - mówi Maciej Dembiniok, który w mieście jest autorytetem w kwestii cieszyńskiej linii tramwajowej (prowadzi np. stronę internetową poświęconą tramwajom w Cieszynie, na której można znaleźć m.in. historię, ciekawostki, zdjęcia, dzięki niemu udało się też odnaleźć fragment wąskotorowej szyny, po jakich nad Olzą jeździły tramwaje).

Dembiniok wspólnie z Janem Pollokiem, przewodnikiem oddziału PTTK "Beskid Śląski" w Cieszynie, oprowadzą dziś mieszkańców i turystów śladem cieszyńskiej linii tramwajowej. Pollok opowie o miejscach znajdujących się na trasie tramwaju, a Dembiniok zwróci uwagę na historię, ciekawostki i mało znane fakty związane z cieszyńskimi tramwajami. Początek wyprawy o godz. 12. na rynku.
Tramwaje zniknęły z Cieszyna w 1921 roku. Po podziale miasta na polską i czeską część zdecydowano o zawieszeniu tej formy komunikacji. Jeden z wagonów sprzedano do Bielska, pozostałe trafiły do Łodzi.
Pamięć o nich jednak pozostała. Nie tylko na pocztówkach z okresu I wojny światowej. Pozostałościami po linii tramwajowej są ozdobne rozetki do zawieszenia trakcji oraz... zajezdnia tramwajowa przy ulicy Dojazdowej, w której obecnie mieści się introligatornia. Obiekt należy do Energetyki Cieszyńskiej.

W październiku 201o roku z okazji stulecia Energetyki Cieszyńskiej na budynku zawisła tablica informująca, że w tym budynku znajdowała się zajezdnia tramwajów zasilana prądem z pobliskiej elektrowni.

- To kawałek ciekawej historii, o której ludzie do dziś wypowiadają się w sposób emocjonalny - uważa Andrzej Surzycki, prezes Energetyki Cieszyńskiej, fundatora tablic. - Było miasto z tramwajami, teraz tego miasta nie ma. Może warto byłoby pomyśleć o podobnej formie komunikacji, już na kółkach, z której mogliby korzystać turyści w sezonie letnim - dodaje.

Pierwsze w regionie było Bielsko
Bielsko, wraz z Elblągiem, było po Wrocławiu drugim na terenie obecnej Polski miastem, w którym pojawiły się tramwaje elektryczne. Pierwszą linię uruchomiono 11 grudnia 1895 roku.
Nawet wielki Wiedeń i Kraków wprowadziły tramwaje później niż Bielsko. Jeździły tu do 30 kwietnia 1971 roku.
Na Śląsku pierwszą linię tramwaju elektrycznego uruchomiono 7 września 1899 roku na trasie Katowice-Chorzów. Rok później ruszyła linia Katowice-Mysłowice. Wcześniej (od 1894 r.) były tu tramwaje parowe. NET

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na cieszyn.naszemiasto.pl Nasze Miasto