Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Ale zmiana! Dworzec w Skoczowie całkowicie się zmienił. W mieście jest też nowy przystanek Skoczów Bajerki

Redakcja
Od zawsze pociągi z Katowic do Wisły Głębiec jeżdżą przez Skoczów. Ci, który przez wiele lat przejeżdżali przez skoczowską stację i pamiętają jej wygląd, będą totalnie zaskoczeni tym, jak wygląda teraz. Po modernizacji trudno byłoby rozpoznać to miejsce, gdyby nie tablice z napisem Skoczów. Z nowym wyglądem stacji kontrastuje teraz zamknięty na cztery spusty budynek dworca. Całkowitą nowością dla mieszkańców Skoczowa jest też nowy przystanek Skoczów Bajerki, z którego w niedzielę 3 stycznia odjechały pierwsze pociągi.

Historia kolei w Skoczowie sięga drugiej połowy XIX wieku i budowanej wówczas Kolei Miast Śląskich i Galicyjskich, która połączyła czeski dziś Kojetin w kraju ołomunieckim z dzisiejszą stacją Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona. Oba krańce nowej linii kolejowej leżały wówczas w jednym kraju - w Austro-Węgrzech.

Odcinek przebiegający przez Skoczów został otwarty w 1880 roku. Wówczas powstał na stacji istniejący do dzisiaj budynek dworca. W 1927 roku do Skoczowa dotarła druga linia kolejowa - z Pawłowic Śląskich i Chyba. Zbudowano ją, bo chciano stworzyć szybsze połączenie Śląska Cieszyńskiego z Górnym Śląskiej. Taki układ torów i połączeń przez wiele lat był dla mieszkańców Skoczowa oknem na świat. Po II wojnie światowej ukształtowały się dwa ciągi połączeń przebiegających przez Skoczów: Bielsko-Biała - Cieszyn i Katowice - Wisła-Głębce. Oba się uzupełniały, a układ połączeń zapewniał przesiadki z pierwszego na drugi i z drugiego na pierwszy w Skoczowie lub Goleszowie. Z czasem pasażerów było mniej, a prędkość coraz niższa, co spowodowało ostatecznie zawieszenie w 2009 roku połączeń z Bielska-Białej do Cieszyna, a z czasem zupełną degradację linii do Bielska. Pozostały tylko pociągi z Katowic do Wisły, których prędkość też jednak pozostawiała wiele do życzenia. Właśnie zakończyła się pierwsza faza długo oczekiwanego remontu tej trasy. Nowe tory pojawiły się na odcinku od Chybia do Skoczowa. Przy okazji nie do poznania zmieniła się skoczowska stacja.

Do tej pory funkcje peronów na dworcu w Skoczowie pełniły wąskie i niskie betonowe płyty ułożone wzdłuż torów. Funkcjonowały przez wiele lat, ale ani nie były bezpieczne, ani wygodne, bo niektórym ciężko było wejść do wysokiego pociągu. To już przeszłość, bo na stacji w Skoczowie powstały dwa nowe wysokie i szerokie perony. Na nich znajdują się wiaty, ławki i gabloty z rozkładami jazdy.

Całkowitą nowością dla mieszkańców Skoczowa jest za to całkowicie nowy przystanek Skoczów Bajerki, który powstał przy ul. Góreckiej. Zbudowano tutaj jeden wysoki peron. Również tutaj znajduje się wiata, ławki i gabloty z rozkładem jazdy. Nowy przystanek przybliżył kolej do mieszkańców pobliskiego osiedla i mieszkańców drugiej części miasta. Wszak stację Skoczów i przystanek Skoczów Bajerki dzieli... Wisła.

od 7 lat
Wideo

Pismak przeciwko oszustom, uwaga na Instagram

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na cieszyn.naszemiasto.pl Nasze Miasto