Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Miliardy na ekomobilność dla 100 pierwszych gmin z wizją

Redakcja

Elektromobilna Polska

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej jest głównym dysponentem 10 mld zł, które w ciągu kolejnych kilkunastu lat będą trafiać do miast i gmin na rozwój szeroko pojętej elektromobilności w ramach tzw. Funduszu Niskoemisyjnego Transportu.

Jan Kowalski z katowickiej dzielnicy Giszowiec wybiera się z żoną i dziećmi na urlop do Hiszpanii. Dojazd własnym autem do oddalonego o ponad trzydzieści kilometrów lotniska, i to w godzinach popołudniowego szczytu komunikacyjnego, byłby ryzykowny. Dlatego pan Jan sięga po smartfon i za pomocą mobilnej aplikacji zamawia elektryczną ekotaksówkę, która - po pasie zarezerwowanym dla tego typu pojazdów - w piętnaście minut dociera do lotniska w Katowicach Pyrzowicach. Państwo Kowalscy przesiadają się bezpośrednio do samoprowadzącego się busa i jadą wprost do terminala, gdzie czeka na nich samolot. To oczywiście wizja przyszłości, ale nie tak odległej jakby się mogło wydawać.

Bo jeśli program Narodowego Funduszu, który ma być realizowany przy wsparciu m.in. Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, Agencji Rozwoju Przemysłu i Polskiego Funduszu Rozwoju dotyczący ekomobilności ,,zaskoczy”, to w ciągu najbliższych 10 lat może zmienić się miejska komunikacja. Założenie jest takie, że miliard złotych rocznie, a może i więcej, będzie trafiać z NFOŚiGW do 100 pierwszych samorządów, które opracują strategię rozwoju niskoemisyjnego transportu w miastach i gminach. Program jest rozpisany na 10 lat.

Nikt nie płacze za dyliżansem...

- Przełom w dziedzinie mobilności odbywa się na naszych oczach tu i teraz - mówiła na konferencji prasowej Jadwiga Emilewicz, minister przedsiębiorczości i technologii, przekonując: ,,Nie należy się go bać, tylko aktywnie w nim uczestniczyć. 150 lat temu w gminie Jaworze była manufaktura produkująca dyliżansy. Dzisiaj w tym samym mieście odbywa się produkcja podzespołów do samochodów. To pokazuje, że postęp technologiczny nie zabija starych biznesów tylko je ewoluuje”. Tak ma być także z transportem publicznym.

Liderem jest nasza metropolia

Niezwykle ambitny program wymiany taboru na ekomobilny ma zarząd Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. - Chcemy dostarczyć naszym mieszkańcom 300 nowoczesnych autobusów elektrycznych - mówił na spotkaniu Impact przewodniczący GZM Kazimierz Karolczak. Tylko jak?

- Umożliwi nam to porozumienie zawarte z NCBR. Sądziliśmy, że dofinansowanie rządowe, które będziemy mogli otrzymać na ten cel, wyniesie 85 proc. Okazało się, że możemy liczyć nawet na 100 proc. Po naszej stronie będzie leżeć natomiast stworzenie odpowiedniej infrastruktury. Metropolia to 41 miast i gmin, gęsta sieć komunikacyjna, a to sprawia, że mamy potencjał do testowania nowych technologii w dziedzinie transportu publicznego.

Zakup 300 autobusów elektrycznych oznacza dla GZM zastąpienie aż 30 proc. diesli, które dziś jeżdżą po miastach. W związku z tak dużym zamówieniem metropolia jest liderem całego programu. Obecnie do wszystkich samorządów w Polsce, w ramach programu NCBR, zaplanowane jest dostarczenie około tysiąca elektrycznych autobusów.

Skąd kasa na ekomobilność?

Rekordowa kwota, która ma zostać przeznaczona dla samorządów na ekomobilność, pochodzić będzie m.in. z opłaty paliwowej, z opłaty z biopaliw oraz środków własnych NFOŚiGW.

Elżbieta Kazibut-Twórz

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na slaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto